algemeen geluid…

Vorige week belde Bert. Ik had Bert al een tijd niet gesproken. Of gezien. Bert is een aardige vent. Hij heeft drie dochters, doet het halve huishouden en is nog steeds bij z’n eerste vrouw. En Bert was de gitarist van onze band. Geen topgitarist. Maar wel gedreven. Bert zorgde voor kopietjes met accoorden, van nieuwe liedjes. Bert zorgde dat we in de oefenruimte terecht konden. En Bert hield de boel bij elkaar.
Ooit was Yvonne de zangeres van deze band. Er werd weleens wat lacherig gedaan om Yvonne. Dat ze het in een live nieuwsuitzending over zaad-lozingen had i.p.v. zout-lozingen. Maar zingen kon ze. U moest eens weten hoeveel reclamespotjes en djingles zij met haar zus heeft ingezongen. In de studio aan de Singel in Schiedam, bij papa Paay. Van wie ik overigens nog altijd enkele basisregels voor de geluidsman koester.
Yvonne beweerde weliswaar in een interview voor het Rotterdamse uitgaans-magazine Circuit onze reeds bestaande band te hebben ‘geformeerd’. Maar dit zij haar vergeven…
Even Googlen leert dat ze tegenwoordig, na een korstondige verbintenis met RNN 7, een sieradenwinkel in Rotterdam runt, een featherlift heeft ondergaan en tot ambtenaar van de burgelijke stand in Schiedam is benoemd. Alwaar toch een aardige maatschappelijke carrièrre…
Maar, met de Top 2000 in gedachten, waar we haar toch allemaal van kennen is van de nummer 1 hit ‘If I Had Words‘ die ze in 1977 had met de Britse zanger Scott Fitzgerald .
Genoeg over Yvonne.
General Noise & The Dropouts… Zo heette onze band. De naam was ontleend aan een aantal televisie-termen. General noise staat bij de bbc-ondertiteling in beeld, wanneer er even niet gesproken wordt. Het betekend zoiets als ‘algemeen geluid’. Dropouts zijn, naast ’n beetje buiten de samenleving vallende figuren, missende beeldpunten op magnetische opnamebanden. De band bestond uit redacteuren, cameramensen, geluidsmannen enz. Allen werkzaam bij de lokale Rotterdamse televisie. Optredens konden makkelijk worden geregeld. Ook voor de televisie, in de omroep’s eigen talkshow…
Nog altijd zitten de basloopjes uit die periode in m’n vingers geheugen. Ook tweede kerstdag. Met de jaarlijkse kerst-jam in café de Stoep. Zo’n beetje de enige keer per jaar (naast Oerol) dat ik nog in de kroeg kom…
En Bert ? Die komt ouwejaarsavond vieren. Met z’n eerste vrouw en drie dochters uit z’n eerste huwelijk. Met sappige verhalen uit de wereld van de omroep. En met z’n gitaar. Ik verheug me er nu al op. Mijn homerecorder gitaar staat al klaar…

10 reacties

Opgeslagen onder muzyk

10 Reacties op “algemeen geluid…

  1. Wat een ontzettende coole naam voor een band. Weer eens iets.. tja. Anders. ;-) Leuk log Anders!

  2. if i had words… zo’n vreselijk zeiknummer wat je dan stiekem wel erg lekker vond. ik tenminste. maar lekker ook, dat bert weer komt. ik moet ook nodig eens weer wat oude bandleden opzoeken. en dan niet alleen op hyves ; )

    doe ’s wat opnemen dan en op joetjoeb flikkeren… laat ons eens meegenieten van een beetje general noise zonder (beauty school – nare associatie !!!) dropouts…

    bjoetie skoel ? tell us more !

  3. Leuke herinneringen Anders.. Muzikaal mannetje, wist ik niet… Zal een leuke oudejaars avond worden, geniet er van en een goed 2008 voor jullie allen…

  4. Gelukkig Nieuwjaar!

  5. Overigens is dat ‘if I had words’ eigenlijk een mooi orgelconcert van Saint Saëns. Ik weet zo niet welke. Bij ‘Babe’ deed die het ook wel goed !

    Gelukkig nieuwjaar !

    het presto uit de symfonie nr. 3 van Camille Saint-Saëns

  6. en was het leuk met Bert en oudjaar???

  7. Mir

    Leuke herinneringen en leuk om te lezen. Maar eerste associeer ik toch met tweede, maar Bert gelukkig niet ( ;

  8. en zie ik nu op die site dat je Erik heet hé ?
    Ssstt… niet doorvertellen ;-)

  9. huh ??? hoe komt die reactie ineens HIER terecht ?

    *wicked*
    omdat jij ‘m hier zet, vermoed ik…

Geef een reactie

