sneeuw…

Zo’n laatste week voor de kerstvakantie, is er natuurlijk nog van alles op zo’n school. Gisteravond was het kerstgala voor de onderbouw. Naast discolampen en wat extra geluid, had ik ook ’n sneeuwmachine gehuurd.
Leuk. Dacht ik. Ik had het ding op de luifel gestationeerd, zodat de kienders, bij binnenkomst over de rode loper met fakkels, in hun beste kerstoutfit, de volle laag zouden krijgen. Maar er bleek maar ’n miezerig beetje sneeuw uit te komen. Barbiesneeuw, als ’t ware… Natuurlijk kwam dat ook omdat het apparaat, op zeepsopbasis, buiten stond en de boel een beetje verwoei. Ik besloot ’t ding uit te zetten en de resterende vloeistof te bewaren voor de dag erna. Dan kon de machine binnen gebruikt worden, bij het gala van de bovenbouw.
10 Minuten later zegt ’n collega: ‘nou komt ‘ie pas echtop gang’. Huh. Dacht ik. Ik had dat kreng toch uitgezet ? Maar buiten sneeuwde het inderdaad lichtjes boven het schoolplein. Het bleek echte. Sneeuw.
Bedoel ik.
Binnen vergde andere zaken, als lichtuitval en haperende dj-laptops mijn aandacht. Zegt ’n collega even later:’ hij mag nu wel weer uit, ik moet straks ook nog naar huis…’ Toen de kinderen om half elf huiswaarts gingen, lag er al ’n sneeuwdek van 10 cm.
Was ik even blij dat onze Subaru weer terug was van de garage…

Vanochtend waren we om zes uur op. Het was opvallend stil. Want dat doet sneeuw. Het dempt alle geluid. Beneden gekomen, lag er een pak sneeuw van ’n goeie 40 cm. En het sneeuwde nog aldoor. Vrouw Anders moest naar Beekbergen. Vaders naar school. Wie mocht de 4×4 mee ? Konden we de weg wel op ? De Nederlandse televisie toonde bejaardenspelletjes en astro-praatjes. Omrop Fryslân had het over sneeuwduinen en gestrande veegauto’s. Vrouw Anders veegde het paadje. Ik maakte de auto sneeuwvrij en reed ’n blokje. Waar de buurman wel weer blij mee was, welke direct in mijn spoor kon. Graag gedaan buur… De vergadering/studiedag van vrouwlief werd afgezegd en ik kon op weg naar Sneek. Pas op de ringweg was er geveegd. Het weggetje bij school was echter ’n mooie uitdaging met 50 cm maagdelijk wit. Ik opende hekken. Zette koffie. En haalde de telefoon van de nachtstand, die direct roodgloeiend stond. Daarna bestond de rest van mijn ochtend vooral uit het lostrekken van gestrande collega’s. Tot de collega agrarische techniek met de trekker en de bak de weg schoon trok. Om ’n uur of twaalf brak ik de geluidsinstallatie en het licht voor het gala van de bovenbouw af. De school bleef dicht. Het kerstgala wordt een nieuwjaarsbal. Toen ik de sneeuwmachine terug bracht, moesten ze lachen. De jongens van het verhuurbedrijf. ‘Of de sneeuw naar wens was ?’
Lachen.
Die jongens van het verhuurbedrijf.

15 reacties

Opgeslagen onder natoer en miljeu, oar...

15 Reacties op “sneeuw…

  1. Hier blijven de vlokken ook dwarrelen. Het heeft wel iets die eerste sneeuw ;)

  2. Aha, jíj zit hierachter!

  3. Ik hoorde van een maatje dat er in DenHaag wel 1 a 2 cm was gevallen. Tjonge, bikkelen hoor. En klagen joh! Watjes!

  4. Me!

    Goh, jij hebt dat allemaal op je geweten…

  5. Zo maak je nog eens wat mee door het níét mee te maken!

  6. sonnetje

    En ja, hier veeeeeel narigheid, maar bijzonder weinig sneeuw. Als ik zeg dat er 3 centimeter ligt dan overdrijf ik nog.

  7. Mooi verhaal weer, Anders! Goed dat je me er even op attent maakte ;o)

  8. Hahaha, hoe is het mogelijk dat je net op die dag een sneeuwmachine huurt…

  9. Er zullen heel wat gala’s, feestjes en kerstmaaltijden op scholen en bedrijven zijn afgezegd, sneu voor al die mensen die daar druk mee zijn geweest.
    Ik ben benieuwd wat ons nog te wachten staat.

  10. salty letters

    Hier ook geen gala voor de meiden… het was een sneeuwblizzard gisteravond …
    Ook hier wordt het een nieuwjaarsbal.
    Nouja: hebben ze in ieder geval al geoefend met hun feest-make-up en partyhair…

    btw: dinner is ready tomorrow evening at 19h.

  11. Dit bedenk je niet. Heel grappig :-) Voortaan ga je door het leven als de man die een sneeuwmachine huurde op de dag dat heel Nederland plat lag door de sneeuw :-))

  12. Wij hebben iets gemeen, Anders…. iets tintelends, iets fris

  13. Wat een avonturen daar in het hoge noorden. Dat is wat anders dan die paar vlokjes in het zuiden. En humor hebben die Friezen wel !

  14. Gaaaf verhaal, inderdaad een hele goeie sneeuwmachine. Wij hadden een meter sneeuw zaterdag en konden geen kant op. Nou zitten we dicht tegen Canada aan en zijn wel wat sneeuw gewend maar dit was een echte sneeuwstorm of blizzard zoals ze hier zeggen.

  15. camilla

    De sneeuw is hier tenslotte ook gekomen, zeker 20 cm ,wat heel wat is zo dicht bij de zee.Maar jullie kunnen een Iglo bouwen!High heels kunnen tot t nieuwjaarsbal vervangen worden door de langlauflatten(iets minder elegant)maar succes verzekert voor de slappe lach als ze gedragen worden in de iglo ,bij mij erbuiten ook.

Plaats een reactie