Oostvaarderspark…

In de wetenschapsbijlage van de Volkskrant van twee weken terug, stond een artikel over het besluit van de overheid, Staatsbosbeheer toch maar te bewegen het vee in de Oostvaardersplassen bij te voeren. Bezoekers hadden namelijk geschokt gereageerd op de kadavers van een aantal dode konikpaarden. Of heckrunderen, daar wil ik vanaf wezen. Aan het eind van een wat strengere Nederlandse winter, dan de laatste jaren gebruikelijk, waren de dieren bezweken aan een tekort aan voer.
Dat is de natuur. Aldus Staatsbosbeheer, dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Natuurmonumenten, vasthield aan het gekozen beleid, om de natuur daar, de natuur te laten. Daar is best wat voor te zeggen. Zeker. In de diverse artikelen die de afgelopen tijd over het onderwerp zijn geschreven, kun je de voor en tegens wel lezen. En na een winter als deze pakte de ‘wintersterfte’ volgens SBB niet uitzonderlijk hoog uit (klik). Het is ook niet een issue van de laatste winter, maar speelt eigenlijk al jaren. In mijn tijd bij Staatsbosbeheer, moest ik geregeld het standpunt van SBB beargumenteren. Ik zeg met opzet beargumenteren, en niet verdedigen. Want ik was en ben het niet eens met SBB. Wat ik namelijk altijd in al die discussies heb gemist, is het feit dat de Oostvaardersplassen geen wijds stuk natuur is. Ook al denkt SBB misschien van wel. Het is een park. Een groot park, dat wel. Maar vroeg of laat loopt een konikspaard, of heckrund tegen het hek van de A6 of ’n hek bij een buitenwijk van Lelystad of Almere op. Of het IJsselmeer in… In een echt stuk natuur, en waar vinden we dat nog in Europa, heeft zo’n beest een kans, om geheel volgens z’n natuur, verderop op zoek te gaan naar voedsel. En ook al heeft de grootte van de kudde volgens de beleidsmakers alles te maken met de oppervlakte die ze tot hun beschikking hebben, toch klopt het niet helemaal…

8 reacties

Opgeslagen onder natoer en miljeu

8 Reacties op “Oostvaarderspark…

  1. Me!

    Deze discussie zal je altijd houden. Het doel van de paarden moet je echter niet uit het oog verliezen. En om dat te realiseren moet je wel voldoende beesten overhouden…

  2. hier hebben we nu een discussie over de herten. die afgelopen winter verder dan ooit het dorp in liepen en daar veel ‘schade’ aanrichtten. en nu de winter voorbij is, blijven ze komen. en wat nu? hekken, afschieten, niks? (ondertussen kreeg vriendje een boete van 60 euro omdat ‘ie met de fiets aan de hand in de amsterdamse waterleidingsduinen liep, en je mag daar niet fietsen.)

  3. eilandvrouw

    SBB heeft te veel eigendunk en te weinig verstand.
    En niet alleen van Oostervaarderspark.

  4. Ik snap de discussie. Maar laat zoiets over aan de beheerders en de mensen die er verstand van hebben. Niet aan politici die over elkaar heen buitelen met hun mening. Natuur is natuur en er gaan dieren dood. Dat is niet anders. Moet je dan gaan bijvoeren of moet je het laten? Darwin zou zeggen: Survival of the fittest. Wij Nederlanders zeggen: De natuur is maakbaar en dus moeten we ingrijpen.
    Dat kan, doen we vaak. Want wij Nederlanders zien niet graag dode dieren, of paarden op een klein eiland. Ik ben het met je eens dat het niet helemaal klopt, maar, ingrijpen is niet altijd noodzakelijk. De natuur moeten we ook de natuur kunnen laten, zelfs tussen hekken en woonwijken.

  5. ik kijk iedere dag naar de natuur, een pluk gras tussen de tegels op het balkon …

    ik ben het met je eens, het klopt voor geen meter

  6. Helemaal eens, we wonen in Nederland in een groot park. Ze moeten er niet meer van willen maken dan het is. En dus gewoon de beesten bijvoeren.

  7. Natuurlijk is dat niet de natuur waar die beesten eigenlijk zouden moeten leven. Het gebied lijkt denk ik dan wel op het Kralingse Bos, dat is ook een park en daar houden ze nu hetzelfde beleid aan. bv kan je overal boomstronken zien en boomstammen, dat is de natuur de gang laten gaan vind men. Ik vind het gewoon erg dat ze die beesten gewoon dood laten gaan.

  8. Als we het standpunt van SBB nog wat verder doorvoeren moeten we ook de voedselbanken afschaffen. En voedselhulp na rampen. En… Maar daar hoor je natuurlijk niemand over. De mens is immers geen onderdeel van De Natuur!
    Maw: ik ben het van harte met je eens, Anders!

Plaats een reactie