op ‘e fyts III…

Strikt gezien, heeft u nog recht op ’t laatste stukje van op ‘e fyts. Het stukje van Wommels naar Hârns. Het wordt vast is ’n stukje van niks, maar toch.
’s Middags om 15.30 fiets ik weg uit Wommels. ’n Flauw zonnetje begeleid me naar Kûbaard, een schilderachtig dorpje met jeu-de-boulende ouderen. Na Kûbaard volg ik ’n hele tijd de Slachtedyk, een historische binnendijk door NW-Fryslân. De dijk kronkeld door een wijds landschap en met de armen laag op ’t stuur trap ik tegen de wind in. Er is zelfs een stuk onverhard, maar ’t is wel te fietsen. Voor Achlum zie ik een buizerd, die telkens op ’n volgend paaltje gaat zitten, steeds weer verstoord door zo’n sukkelige fietser. Na vijf paaltjes is ‘ie ’t zat en vliegt laag over het weiland weg. Om vijf uur fiets ik Harlingen al binnen en om zes uur zit ik wederom aan een quattro formaggio met een rood wijntje. Half acht is de rest van het gezin er ook en kunnen we op een drukke avondboot ( Noordelijke herfstvakantie ) naar huis.

Kûbaardboâtsjeavondboot…

4 reacties

Opgeslagen onder natoer en miljeu, oar..., op 'e fyts

4 Reacties op “op ‘e fyts III…

  1. Snap ik het goed ? De rest van het gezin heeft een ander soort vakantie gehad dan jij ? Jullie troffen elkaar pas weer op de boot naar huis ?
    En nog even over die 160 km, is dat wat je op één dag afgelegd hebt, of is dat het totaal van de vakantie ?
    ( Ben ik erg nieuwsgierig ? )
    Deels… we waren ’n weekje in Wommels. Vrouw Anders moest gewoon werken ( aan de wal dus ) en de kinderen hadden herfstvakantie. Dus we hebben ook dingen sámen gedaan: film, shoppen ( de meiden moesten nieuwe kleren ), opa & oma, varen… En ja, ik weet ’t : dat valt tegen, maar dat was de totale afstand…
    ( en nee, je bent niet erg nieuwsgierig, slechts ’n beetje ;-) )

  2. Zo, dus u bent ook weer terug van weggeweest.
    Ja. Maar u=je… :-)

  3. Pingback: op ‘e fyts…

Geef een reactie

